INNEHÅLLSPLAN

Nordisk förskola är ett professionsnätverk för ledare i förskola i Norden.

Målgrupp:
Verksam ansvarig chef för förskola på huvudmans nivå hos kommunal, privat och fristående samt huvudman som ansvarar och bedriver förskola / barnehage / daghem / dagtilbud / leikskolin.

• Dagtilbudschef för dagtillbud i Danmark
  • Sjef for sektorer pedagogikk för daghem i Finland
  • Kommunalsjef/etatsjef/styreleder i Barnehage i Norge
  • Leikskólastjóri/Fræðslustjór för Leikskóla på Island
  • Verksamhetschef för förskola i Sverige

Verksam ansvarig ledare i
förskola / barnehage / daghem /  dagtilbud / leikskolin – såväl yrkesverksamma där det bedrivs utbildning och med ledarkompetens

• Leder i dagtilbud i Danmark
  • Daghemsforeståndare i daghem i Finland
  • Styrer i barnehage i Norge
  • Leikskólastjóri i Leikskólan på Island
  • Rektor i förskola i Sverige

Målgrupp:
Verksamma utvecklingsledare inom förskola på strategisk nivå hos kommunal, privat och fristående huvudman som ansvarar och bedriver förskola / barnehage / daghem / dagtilbud och leikskóla.

Med ett särskilt riktat fokus på internationellt kvalitetsarbete, nordiskt och EU samarbete, nordiska språk, nationella minoriteter och kultur i Norden hos kommunal och fristående huvudman i Norden som bedriver förskola, barnehage, daghem, dagtilbud och leikskolin.

• Utvecklingsledare, Utvecklingsstrateg i Sverige
  • Pedagogisk konsulent i Danmark
  • Pedagogisk planerare/ledare i Finland
  • Fagleder i Norge och på Island

Att delta och ingå i Nordisk förskolas professionsnätverk innebär att
Det sker inom ramen av egen kompetensutveckling i samråd med sin närmaste chef. Där ledare och utvecklingsledare i dagtilbud / förskola / barnehage / daghem / leikskóla i sitt deltagande representerar sin huvudman.

Innehållsplan – ett styrdokument för Nordisk förskola professionsnätverk för ledare i Norden och som belyser vision, syfte, strategier och långsiktiga mål för Nordisk förskola:

Innehållsplan upprättades 2029 i oktober i Köpenhamn i Danmark därefter har den justerats av strategigruppen för Nordisk förskola (Nordisk förskolas beslutande organ) i januari 2022 och i oktober 2023.

För mer information om Nordisk förskola som professionsnätverk i Norden vänligen gå in och läs på Nordisk förskolas Innehållsplan.
Se dokument nedan.